Nowe badanie wykazuje, że łączenie drobnych zmian w stylu życia znacząco redukuje ryzyko poważnych incydentów sercowo-naczyniowych
Przez dziesięciolecia filary zdrowia serca były jasne: dobrze się odżywiać i więcej się ruszać. Teraz przełomowe badania dodają kluczowy trzeci filar — sen — i ujawniają potężny, synergiczny efekt, gdy wszystkie trzy zostaną poprawione, nawet w niewielkim stopniu.
Przełomowe badanie opublikowane w European Journal of Preventive Cardiology wykazało, że połączenie niewielkich, niemal niedostrzegalnych usprawnień w zakresie snu, aktywności fizycznej i diety wiąże się ze znacznym obniżeniem ryzyka poważnych incydentów sercowo-naczyniowych, takich jak zawały serca, udary i niewydolność serca. Badanie, w którym przez osiem lat obserwowano ponad 53 000 dorosłych osób z brytyjskiego Biobanku, oferuje inspirujący i możliwy do zrealizowania plan dla lepszego zdrowia.
Wyniki są uderzające w swojej skromności. Według badania, dodanie zaledwie 11 minut snu, dodatkowe 4,5 minuty umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej (jak energiczny spacer lub wchodzenie po schodach) oraz zjedzenie dodatkowej ćwiartki szklanki warzyw dziennie wiązało się z 10-procentową redukcją ryzyka poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych.
„Dla większości ludzi wprowadzenie kilku małych, połączonych zmian jest prawdopodobnie bardziej osiągalne i trwałe niż próba dokonania radykalnych zmian w jednym zachowaniu” — powiedział główny autor, dr Nicholas Koemel z Uniwersytetu w Sydney. „Pokazujemy, że połączenie niewielkich zmian w kilku obszarach naszego życia może mieć zaskakująco duży pozytywny wpływ na nasze zdrowie sercowo-naczyniowe”.
Badanie poszło o krok dalej, identyfikując optymalną kombinację dla maksymalnych korzyści. Uczestnicy, którzy spali od ośmiu do dziewięciu godzin na dobę, wykonywali ponad 42 minuty umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej dziennie i mieli skromnie wyższy wynik jakości diety, odnotowali dramatyczny, 57-procentowy spadek ryzyka incydentów sercowo-naczyniowych w porównaniu z osobami o najmniej zdrowym profilu życia.
Triada długowieczności
Badanie to ma ogromne znaczenie, ponieważ jako jedno z pierwszych bada minimalne i optymalne kombinacje snu, diety i aktywności fizycznej wymagane do znaczącej redukcji ryzyka sercowo-naczyniowego. Wychodzi ono poza badanie tych czynników w izolacji, odzwierciedlając ich dynamiczne wzajemne oddziaływanie w codziennym życiu.
Jego ranga jest wzmocniona przez dobrze udokumentowaną korelację między słabą jakością snu, w tym jego skróconym czasem, a podwyższonym ryzykiem wczesnej śmiertelności i chorób układu krążenia. Enoch z BrightU.AI wyjaśnia, że choroba sercowo-naczyniowa to grupa schorzeń dotykających serce i naczynia krwionośne, charakteryzująca się gromadzeniem się płytki miażdżycowej w tętnicach, co prowadzi do zmniejszonego przepływu krwi, wzrostu ciśnienia i potencjalnych zawałów serca lub udarów.
W kontekście współczesnego społeczeństwa, w którym niewystarczająca ilość snu i otyłość stanowią dwa przeplatające się kryzysy zdrowotne, badanie to oferuje kluczowe odkrycie dla społeczności naukowej i opinii publicznej: zachowania związane ze stylem życia są głęboko synergiczne. Przykładowo, niewystarczająca ilość snu zaburza gospodarkę hormonów głodu, co może prowadzić do przejadania się i niweczyć wysiłki dietetyczne. Z kolei wysoka jakość diety może poprawić poziom energii niezbędny do aktywności fizycznej, która z kolei poprawia jakość snu.
Zatem badanie podkreśla, że nasze nawyki związane ze snem mogą wpływać na skuteczność naszych diet, a wybory żywieniowe mogą znacząco kształtować nasz sen, wskazując krytyczną ścieżkę dla holistycznej interwencji zdrowotnej.
Wskaźnik jakości diety stosowany w badaniu kładł nacisk na wyższe spożycie warzyw, owoców, ryb, nabiału, pełnoziarnistych produktów i olejów roślinnych, a mniejsze spożycie rafinowanych zbóż, przetworzonego mięsa i słodzonych napojów.
Zespół wykorzystał urządzenia do noszenia (wearables) do obiektywnego pomiaru snu i aktywności, obok kwestionariuszy żywieniowych. Starszy autor, profesor Emmanuel Stamatakis, zauważył, że w planach jest „opracowanie nowych narzędzi cyfrowych, które będą wspierać ludzi we wprowadzaniu pozytywnych zmian w stylu życia i budowaniu trwałych zdrowych nawyków”.
Autorzy publikacji przyznają, że jako badanie obserwacyjne nie może ono ostatecznie udowodnić związku przyczynowo-skutkowego i sugerują, że do pełnego potwierdzenia potrzebne są badania interwencyjne. Jednakże badanie to silnie podkreśla znaczenie wzajemnie powiązanej „triady długowieczności”: snu, ćwiczeń i odżywiania.
Przekaz jest jasny i zachęcający: monumentalne reformy nie są konieczne. Jak apeluje dr Koemel: „Zachęcałbym ludzi, by nie lekceważyli znaczenia wprowadzenia jednej lub dwóch małych zmian do codziennej rutyny, bez względu na to, jak błahe mogą się wydawać”. Droga do zdrowszego serca może być budowana przez jedną dodatkową minutę, garść warzyw i jedną dobrze przespaną noc naraz.